Książeczka sanepidowska potrzebna jest pracownikowi wszędzie tam, gdzie ma on styczność z produktami spożywczymi. Taki dokument potrzebny jest do pracy w sklepie czy w restauracji. Osoba, która nie posiada książeczki a chce rozpocząć pracę w takich miejscach musi dostać od swojego pracodawcy skierowanie na badania.
Badania
Na początek musimy udać się do sanepidu w swoim mieście. Tam pracownik przekaże nam całą procedurę i niezbędne szpatułki do wykonania badania. Do analizy pod kątem obecności pałeczek salmonelli potrzebujemy pobrać próbkę kału. Pierwsze pobranie odbywa się już na miejscu w sanepidzie. Kolejne wykonujemy w domu i zanosimy każdego dnia. Fiolki, które otrzymujemy są specjalnie wyjałowione i tylko one nadają się do przenoszenia. Jeśli mamy skierowanie to koszty ponosi pracodawca.
Wydanie książeczki
Książeczkę musimy zakupić w sklepie papierniczym. Po upłynięciu odpowiedniego czasu możemy zgłosić się do sanepidu po wyniki. Adnotacja i pieczątka umieszczana jest w książeczce. Z tymi wynikami musimy się jeszcze udać do lekarza medycyny pracy, który przeprowadzić z nami wywiad i zbada nas. Lekarz podpisuje zgodę na pracę na określony czas, więc po roku znowu musimy odwiedzić lekarza.