Prowadzisz firmę, dbasz o jej wizerunek i aktywnie zabiegasz o klientów? Na straży dobra twojej firmy i zapewnienia przejrzystości informacji dla klientów swoi m.in. prawo konkurencji i prawo konsumenckie. Dowiedz się, jak możesz ochronić swój biznes.
Nieuczciwa konkurencja – czyli co?
Definicja, zawarta w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, została określona w 1993 roku. Mówi ona o działaniach, które są sprzeczne albo z prawem, albo z dobrymi obyczajami, które zagrażają lub naruszają interes przedsiębiorcy lub klienta. Ryzyko pojawienia się tego problemu jest obecnie praktycznie w każdej branży i pochodzić nie tylko od innej, konkurencyjnej firmy. Zdarza się, że źródłem nielegalnego działania jest pracownik, jego otoczenie lub były pracownik. Wiąże się to z ujawnianiem tajemnic przedsiębiorstwa, w tym know-how działalności, a także tworzeniem firm będących bezpośrednią konkurencją dla pracodawcy.
Rodzaje działań
Istnieje kilka rodzajów działań, które bez wątpienia mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Są to między innymi nieuczciwa reklama – ta bezpośrednia, jak i czarny marketing, w tym marketing szeptany. Pomawianie, wydawanie niezgodnych w prawdą opinii, nieuczciwe zachwalanie do nich należy. Łamaniem prawa w tym zakresie jest także przekupywanie osoby pełniącej funkcję publiczną, która swoimi decyzjami może zaszkodzić firmie. Wspomniane już naruszanie tajemnicy przedsiębiorstwa, tworzenie towarów oraz usług naśladujących oryginalne produkty, a także znaków firmowych, logo – także wliczane jest do działań nieuczciwej konkurencji.
Do mniej oczywistych, ale równie „popularnych” czynów łamiących prawo konkurencji należą na przykład wprowadzanie klientów w błąd, podając nieprawidłowe pochodzenie produktu lub w ogóle źle oznaczając firmy na produktach, utrudnianie dostępu do rynku, a także bezpośrednie nakłanianie klientów do zerwania umowy i wybierania innego przedsiębiorcy.
Co można zrobić?
Najlepszym sposobem na skuteczne przeciwdziałanie nieuczciwym krokom przeciwko twojej firmie jest zatrudnienie kancelarii prawnej, która profesjonalnie zadba o twoje interesy. Najlepiej wybrać kancelarię, która specjalizuje się w obsłudze prawnej w zakresie prawa konkurencji i prawa konsumenckiego. W ten sposób mamy pewność, że posiadamy wszystkie dostępne możliwości prawne w celu zabezpieczenia dobrego imienia swojej firmy. Opieka prawna jest niezwykle przydatna nie tylko w zakresie przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji, ale i w innych zagadnieniach, takich jak wymiana informacji wrażliwych, stabilny i szybki rozwój bez naruszania reguł prawa konkurencji, unikanie zakazanych porozumień i wielu innych.